Ohjeet kovaan omatoimiseen spinningiin

Hellurei! Täällä ollaan sorvin äärellä tämä päivä ja illalla lähdenkin taas loppuviikoksi tien päälle! Mä koukkaan tänään yöksi Kouvolaan, jonne Harri jää viikonlopuksi hoitoon ja jatkan huomenna aamulla Mikkeliin Carlsonille juontamaan hyvinvointipäivää. Siitä illaksi Kuopioon ja lauantaina homma jatkuu Kuopion Carlsonilla! Tulkaahan siis moikkailemaan paikalle 🙂 Mikkelissä olen häärimässä klo 11-18 ja Kuopiossa 10-15.
Tänään aloitin aamun vastailemalla meileihin ja tein muutaman projektin koneella loppuun. Aina kun tuijottelee tietokoneen näyttöä tarpeeksi pitkään niin tulee ihan levoton olo. Semmoinen että on pakko päästä vähän liikkeelle. Niinpä mä ajattelin ottaa tuossa välissä pienen tauon ja kävin Fressillä vetämässä oman spinningin. Jos on yhtään mua koskaan missään seurannut, niin ei varmaan ole jäänyt epäselväksi että mä oon ihan hulluna spinniin 😀 Oon ohjannut spinning-tunteja 15-vuotiaasta saakka Kouvolan Kuntokeskus Ykkösellä ja sen jälkeen tunteja on tullut vedettyä milloin missäkin aina Turusta Edmontoniin. Nykyisin vedän enää ihan satunnaisia tilaus-tunteja ja käynkin polkemassa ihan vain itsekseni. 🙂
 

Alkuun vielä hymyilytti..

 
Mä en oikeastaan edes tiedä miksi sytyn niin paljon kyseiseen liikuntamuotoon. Ehkä se on se, kun saa itse vääntää omat playlistit ja pyörän päällä tunnin hikoilun jälkeen tietää kyllä antaneensa kaikkensa. En varmaan saa missään muussa treenissä samanlaista hikeä päälle kuin spinnissä. Samalla se on rankkaa jaloille, mutta ei kuitenkaan nivelille. Siinä pystyy varioimaan oman mielikuvituksen mukaan tuntirakennetta just niin paljon kuin vaan ikinä keksii ja erilaisilla musiikeillakin saa fiilistä ja tuntia muuteltua.
Mä ajattelin tähän alle nyt kirjailla, minkälaisen spinnin tänään vedin. En ehtinyt (jaksanut) tehdä uutta playlistia, vaan kaivoin vanhan valmiin soittolistan viime kesältä. Treeni kesti n. 60min kaikkineen päivineen. Täältä pesee!
Gente de Zona – La Gozadera: Alkulämppä reippaalla tahdilla satulassa. Vastus kevyt, n. 40% maksimista.
Portion Boys – Pumppaa: Alkulämppä, tehoja kasvattaen. Satulassa, paitsi kertosäkeet jalkojen päälle pienellä vastuksen lisäyksellä. Kertsin jälkeen takaisin satulaan ja pieni kevennys vastuksesta.
Pharrel Williams – Happy: Jalkojen päällä reipas tasamaa. Kertosäkeissä (x4) vastuksen reipas kiristys, jonka jälkeen paluu alkuperäiseen vastukseen.
Jennifer Lopez – Booty: Istuen vastuksen lisäily (x3 reilua lisäystä, vauhti ei saa kärsiä!).
Jessie J – Bang Bang: Satulassa tasamaa. Kertosäkeessä 1×8(tahti) ylös jalkojen päälle, jonka jälkeen 1×8 satulassa. Toista toisen kerran. Sen jälkeen kertsi jatkuu ja nostetaan samalla tekniikalla 4×4 ylös ja alas, eli nousu- ja laskutahti on puolet nopeampi kuin ensimmäisissä hypyissä. Sama toistuu toisessa kertosäkeessä. Kolmas ja viimeinen kertosäe alkaa samalla tavalla, mutta loppuun lisätään vielä nopeammat 16×2 hypyt. Jokaisen hyppysarjan jälkeen lisäys vastukseen.
Jennifer Lopez – Ain’t your mama: Istuen lisäilyt kertosäkeessä. Kertosäkeessä lisätään 3 kertaa, jonka jälkeen vastus palautetaan alkuperäiseen. Lisäykset tapahtuu kohdissa ”We used to be crazy in love…”, ”When did you get too comfortable..” ja viimeinen ja kaikista suurin lisäys ”I ain’t gonna cooking…” kohdassa. Kun kertosäe loppuu, vastus palautuu alkuperäiseen. Viimeisessä kertosäkeessä vastus vedetään suoraan tappiin kohdassa ”I ain’t gonna cooking..” ja vastus pysyy maksimissa kappaleen loppuun saakka.
Reckless love – Monster: Poljetaan istuen kovalla vastuksella. Eli kovakova ylämäki vastus. Kertosäkeessä vastusta kevennetään reippaasti, noustaan jalkojen päälle ja tuplataan tempo. Vastus ei saa kuitenkaan tipahtaa liian löysäksi, vaan semmoinen että syke nousee ja työmäärä on kova. Kertosäkeen jälkeen takaisin satulaan ja alkuperäinen ylämäki vastus.
Down with Webster – Your man: alkuun n. 45sek palauttelua. Sen jälkeen jalkojen päälle ja loput 2min kova vastus. Ei lisäyksiä, ei kevennyksiä. Vastuksen tulee olla koko 2min napakka, n. 85-90% omasta maksimista ko. tempoon.
Demi Lovato – Confident: Jalkojen päällä tasamaa vastus. Kertosäkeessä tule lähimmälle otteelle sarvissa (etuote) ja jäädytä (kontrollit). Eli siinä vaiheessa kun biisissä lauletaan ”what’s wrong with being..” niin kaikki muu liike vartalossa pysähtyy paitsi jalat (kuvittele että olet matalassa huoneessa, pää ei saa heilua tuumaakaan ylös päin tai päälaki kopsahtaa kattoon). Tuntuma ja polte etureisissä. Jäädytys pysyy niin kauan ennekuin biitti droppaa uudelleen/kertsi loppuu. Sama toistuu toisessa kertosäkeessä, paitsi että jäädytys pysyy puolet pidempään. Viimeinen jäädytys samalla tavalla ja kestää biisin loppuun saakka n. 30sek.
Alex Mattson – UFO: Tiukka ylämäki vastus jalkojen päällä. Kertosäkeissä pieni kevennys vastukseen ja vauhdin tuplaus, samalla satulaan istuen. Kertsin jälkeen vastus takaisin ja jalkojen päälle. Ennen viimeistä sprinttiä ylämäki aika on todella lyhyt, mutta sama tekniikka myös tässäkin.
Sofia Reyes – Muevelo: Jalkojen päällä koko kappale. Raskas tasamaa vastus, ei kuitenkaan ylämäki vastus. Kertosäkeissä vastus omaan henkilökohtaiseen maksimiin ilman että vauhti tippuu. Kertosäkeen jälkeen paluu alkuperäiseen vastukseen.
Gabriella Cilmi – On a mission: Istuen reipas tasamaa vastus. Kertosäkeissä nousu jalkojen päälle ja kova vastuksen lisäys. Vastus niin tapissa kuin ikinä pystyy ja tempo ei kärsi. Kertosäkeen jälkeen paluu satulaan alkuperäiseen vastukseen.
Sonata Arctica – I want out: Kevyt vastus pyörässä, koko kappale istuen. Reippaalla tempolla läpi kappaleen, kertosäkeissä ihan pieni millin kevennys vastukseen ja sprintit niin nopeasti kuin vaan ikinä pystyy. Kertosäkeen jälkeen pieni lisäys vastukseen ja rytmistä kiinni.
MAGIC! – Rude: Loppuverkka. Kevyttä rullailua kevyellä vastuksella.
Aloe Blacc – The Man: Jos vielä tuntuu niin hetki rullailua pyörän päällä ja loppuun kevyet venytyksen jaloille.
 
Hullu nainen

 
Jos joku käy kokeilemassa tätä niin laittakaa ihmeessä kommenttia miltä tuntui! Tää ei missään nimessä ole kevyimmästä päästä tuntirakenteeltaan, mutta spinnissä on toki se hyvä puoli, että vastuksella saa säädettyä tunnistaan itselleen sopivan. 🙂 Tämmöinen aavistuksen hullu luonne kun on, niin homma pitää aina vetää täysillä. Aina maksimit Biisonimafiaa lainaten 😉
Ps. Käykää kurkkaamassa Biisonimafian uusin jakso Salasuhde 3 täältä! Siellä on nyt valmista matksua meidän viime viikon käkkäreistä, joita pääsi seuraamaan mm. mun snäpissä ja ig-storyssa haha 😀
 
Viime viikolla kuvattiin 5 päivää Biisonimafiaa

Kommentit (10)

  1. Heidi
    klo 21:28

    Hei Janni!
    Voisitko tehdä spotyfyihin soittolistat tästä?

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 19:22

      Minä en osaa, haha! 😀

  2. Evelyn
    klo 21:59

    Moikka! Tää kysymys ei liity mitenkään tähän postaukseen, mutta oon miettinyt mitä meikkivoidetta mahdat käyttää? Sun iho näyttää aina hyvältä! 🙂

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 19:22

      Kiitos! 🙂 Mä käytän Inglotin AMC meikkivoidetta! Oon käyttänyt jo vuosia, ihan huipputuote!

  3. Jasmine
    klo 22:04

    Tämmöiset on ihan huippuja, niin kuin muutkin treenit mitä täältä löytyy. On tullut kokeiltua! 😉
    Yksi kysymys olisi, että eihän sulla näitä listoja ole Spotifyssa valmiina ja saisit ne julkiseksi? Olisi tosi näppärää sieltä vaan laittaa päälle. Toki jos ei ole valmiina, niin sitten pitää itse tuolta ne napata 🙂 Kiitos kuitenkin hyvänoloisesta treenistä, menee kyllä kokeiluun lauantaina!
    Muuten niin pakko antaa palautetta, että blogisi on ihan mahtava ja siitä tulee kivalle tuulelle. 🙂 Jatka samaan malliin!

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 19:21

      Voi kiitos Jasmine! 🙂 Toivottavasti tykkäsit ohjelmasta! 🙂 Mä oon ihan super huono käyttämään mitään vempaimia, en oo koskaan edes ajatellut että siellä voisi heittää jonkun listan julkiseksi! 😀 Ja muutenkin mulla on siellä niin outoa musiikkia playlisteilla että en oo ihan varma haluanko niitä koko kansatietoisuuteen, haha! #Britneygirl_91

  4. Suvi
    klo 15:14

    Huh!
    Oon itte liikunnanohjaaja opiskelija ja ohjannut ryhmäliikuntaa teini-iästä alkaen. Spinninkiä oon aina vierastanut ja kiertänyt spinningtunnit kaukaa. Kerran sitten kaverin innoittamana lähin hänen tunnilleen, josta en kylläkään piitannut. Muutin Rovaniemelle opiskelemaan ja täällä saakin polkea pyörää joka puolelle (siis ihan oikeaa pyörää), n 50 km tulee poljettua pakollisiin menoihin viikossa. No viime viikolla joku kiliaivo sitten ryösti pyöräni. Sattumoisin jostakin syystä ryhdyin lukemaan blogiasi ja löysin tuon omatoimisen spinning tunnin. Tuumasin, etten kyllä siitä ole koskaan syttynyt, mutta se korvaisi mun tähänastisen arkiliikunnan ja treeni vaikutti myös hyvin suunnitellulta, joten otin sen ylös musiikkeineen. Tänään menin koklaamaan.. Olihan se hieman monimutkaista kokemattomuuden vuoksi, mutta sain kuitenkin irti sellaisen jumpan, että oon ikionnellinen että tuli tehtyä tämä. Varmasti lähen uudestaan. En tiiä oliko se tuo uusi musiikki vai ihan vaan hyvä treeni muudi vai sykettä paljon nostava ja äärirajoille ja epämukavuus alueelle vievä ohjelma vai kaikkien näiden summa, mutta mä kyllä INNOSTUIN! Sain hulluna endorfiineja. KIITOS 🙂 ps. ripsarit poskilla

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 19:15

      Moi Suvi! Voihan hyvänen hyttynen että oli kiva lukea tämä sun kommenttisi!! Tulin kyllä niin hyvälle tuulelle, että tykästyit spinnailuun! Vaikka ikävä tietysti kuulla sun pyörän kohtalosta. 🙁 Taidankin ruveta käännyttämään ihmisiä spinnaajiksi päätyökseni, haha! 😀 Ihanaa ja sporttista kevään odotusta sinulle 🙂

  5. Julia
    klo 18:36

    AAH mäki rakastan spinningiä yli kaiken! Se on maailman tyydyttävin urheilumuoto, just vielä kun siihen yhdistää musiikin, jolloin pääsee ihan uskomattomiin svääreihin. Ihan ku vetelis jotain liikuntahuumetta! Pitääpä kokeilla tätä treeniä! Yks kysymys, että mitä tarkotat noilla ”hypyillä”? 🙂

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 10:37

      Oon niin samoilla linjoilla sun kanssa!! 😀 Hypyt tehdään niin että peppua nostetaan ihan pikkuriikkisen satulasta. Eli vain käyt jalkojen päällä ja sitten takaisin satulaan. Näitä tehdään eri laskuilla (8, 4 ja 2). Vaikea selittää näin mutta toivottavasti sait ideasta kiinni! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.