Tehokas alkulämmittely vai tiukka treeni – sinä valitset!

Porraskone on yksi tehokkaimmista cardio-laitteista, mitä tiedän. Ei meinaan tarvitse kauaa pistää töppöstä toisen eteen kun alkaa jo soijaa pukkaamaan! Tässä hyvä harjoitus tehtäväksi alkulämmittelyksi tai sitten ihan sellaisenaan omana treeninä. Huomaathan, että nopeudet vaihtelevat eri merkkisissä laitteissa!
Porraskone harjoitus:
Aloita portaiden nousu itsellesi sopivalla vauhdilla, niin että pystyt lisäämään siihen useasti. Tämän jälkeen nosta vauhtia yhdellä pykälällä jokaisen minuutin jälkeen aina kymmeneen minuuttiin saakka. Tämän jälkeen pidä minuutin palautus, jolloin kävelet portaita hitaalla vauhdilla. Tämä on hyvä aika myös otta juomaa. Jatka tämän jälkeen tarkoitusperän mukaan niin monta kierrosta kun haluat. Alla minun eilinen alkulämmittelyni/alku-cardio ennen selkätreeniä.
 

 
(Lämmittelyä ja portaisiin totuttelua Vauhti 5 – 3min)
Vauhti 8 – 1min
Vauhti 9 – 1min
Vauhti 10 – 1min
Vauhti 11 – 1min
Vauhti 12 – 1min
Vauhti 13 – 1min
Vauhti 14 – 1min
Vauhti 15 – 1min
Vauhti 16 – 1min
Vauhti 17 – 1min 
Vauhti 20 (max) – 1min
Vauhti 1 – 1min
Toista sama 2-4 kertaa. Yksi kierros kestää siis 10min + 1min palautus. Alkulämmittelyä tehdessä teen tätä itse 2 kierrosta, omana treeninä yleensä 4 kierrosta. Viimeisen kierroksen päälle on hyvä tehdä pidempi loppuverryttely pienellä vauhdilla.