Terveellinen mustikka-banaanileivos


 
Mun on jo pitkään tehnyt mieli jotain herkkuja, mutta oon yrittänyt pysytellä erossa nyt ainakin hetken aikaa kaikesta prosessoidusta. Jotenkin kun on saanut niin hyvän treenitatsin päälle, niin ei millään haluaisi pilata hyvää fiilistä huonoilla ruoilla. Niinpä tuli väännettyä hyvin helppo ja nopea piiras, johon multa löytyikin kaikki ainekset valmiiksi kotoa. Paitsi banaanit, viimeiset tuli vedettyä eilen kitusiin. 😀
Reseptiä tuunaamalla esim. sokerilla tai hunajalla siitä saa makeamman. Itsessään tämä ei ole kovin makeaa ja siksi se sopiikin erityisen hyvin vaikkapa aamupalaksi jos perinteinen puuro alkaa tökkiä (henk.koht. en voi sietää liian makeita juttuja aamuisin, vaikka muuten kyllä uppoaa vähän turhankin hyvin). Tämmöisellä piirakalla saa mukavaa vaihtelua myös aamuihin. 🙂
 
 

 
 
 

 
Ainekset:
2dl Kaurahiutaleita
2,5dl kvinoaa (muistathan huuhdella ennen käyttöä)
1 banaani
Pensasmustikoita
3 Kananmunaa
5dl kookosmaitoa (tai mikä tahansa maitoa)
Kookosöljyä
Vaniljaa
Agavesiirappia (tai hunajaa)
 
Ohjeet:
Käännä uuni 200 asteeseen. Huuhtele kvinoa. Pyöräytä uunivuoan pohja kookosöljyllä ja kaada kvinoa sekä kaurahiutaleet pohjalle ja sekoita ne keskenään. Lisää päälle banaaniviipaleita ja pensasmustikoita. Vatkaa kananmunat kulhossa ja sekoita joukkoon maito. (Lisäsin tähän vielä 2tl kookosöljyä koska kookos on vaan niin <3.) Lisää vaniljaa ja agavesiirappia oman maun mukaan munamaitoon (tai hunajaa/sokeria). Itse laitoin n. 2rkl agavesiirappia ja siitä ei tullut kovin makeaa, mikä oli juuri hyvä omaan agendaani. Kaada munamaito vuokaan muiden aineiden päälle. Paista uunin keskitasolla n. 20minuuttia, kunnes seos on hyytynyt. Anna jäähtyä hetki ennen tarjoilua.
Tarjoile esim. peanut butterin, banaanisiivujen ja agavesiirapin kera. 
 

 
 
 
 
Bon appétit!
 

Kommentit (4)

  1. Laura
    klo 20:14

    Oi, tuota täytyy kokeilla. 🙂 Voisitko joskus kirjoittaa kookosöljystä. Siitä nimittäin löytyy tietoa paljon netistä, positiivista kuin negatiivistakin. Mitä mieltä ihte oot? Onko se oikeesti terveellistä? Itse käytän aamupuurossa sitä joka päivä.

  2. Laura
    klo 20:22

    Oi, tuota täytyy kokeilla. ? Voisitko kirjoittaa joskus blogiisi oman näkemyksen kookosöljystä? Siitä löytyy nimittäin paljon tietoa, niin positiivista kuin negatiivista.

  3. Late
    klo 20:18

    Laura, kookosöljy n. 95% kovia rasvoja, eli tyydyttyneitä rasvahappoja = huonoin rasva/öljy mitä voit käyttää. Kannattaa suosia (kylmässäkin) juoksevia öljyjä, siitä jo näkee että niissä paremmat suhteet tyydyttyneiden ja tyydyttymättömien rasvojen välillä.

  4. HannaK.
    klo 20:21

    Heippa! Tämä menee kyllä pian kokeiluun. Tarkoitatko kookosmaidolla kookosmaitojuomaa, etkä sitä tölkistä saatavaa tuhtia kookosmaitoa? 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.