Miten parantaa unenlaatua?


Yhteistyössä: Unikulma
Mä kävin eilen hierojalla pitkästä aikaa. Taukoa on tosiaan tullut useita viikkoja, sillä olen matkustellut tässä välissä. Mulla on jo pari viikkoa ikäänkuin ”vetänyt” lihaksia oikean lavan alta ja se heijasti kumpaankin suuntaan kipua. Alaselkäkin oli mennyt sen verran juntturaan, että välillä ihan vihlaisi kun teki nopeita liikkeitä.
Mun hieroja sitten totesi eilen, että ”mitä ihmettä sä olet Janni tehnyt? En ole koskaan nähnyt sun selkääsi näin jumissa!”. Treenistä se ei siis tosiaan johdu, sillä treenit olen vasta aloitellut taas tauon jälkeen. Koneella toki tulee työskenneltyä jonkin verran, mutta tällä kertaa vaiva johtuu nyt ihan jostain muusta. Nimittäin sängystä. Kyllähän mä olen tiennyt että sänky vaikuttaa ihan järisyttävän paljon oikeastaan kaikkeen aina vireystilasta palautumiseen, mutta nyt sain siitä kyllä todella hyvän ja konkreettisen muistutuksen.
Espanjassa mun sänky on ihan jäätävän kova. Mä harvoin nirsoilen nukkumapaikasta ja pystyn yleensä nukkumaan melkeinpä missä vain tarvittaessa. Esimerkiksi lentokoneessa tai autossa nukkuminen ei ole koskaan ollut ongelma. En ole muutenkaan mitenkään herkkäuninen. Mutta nyt täytyy sanoa, että mulla tuli tuolla Espanjassa reilun viikon jälkeen selkä niin kipeäksi, että se alkoi jo ihan tosissaan vaikuttaa mun päivän jaksamiseen.
Koko fiilis meni (toki mä nyt olin muutenkin kipeänä) jotenkin ihan matalaksi kun on nukkunut huonosti. Heti kun nousee aamulla sängystä kolottaa selkään ihan kuin ikää olisi enemmänkin mittarissa. Alaselkä kipuili ja lapojen alta särki heti kun piti istua hetki pidemään paikallaan. Yritin erilaisilla keinoilla helpottaa kipua (venyttelemällä, roikkumalla, rullaamalla jne), mutta jumit tosiaan oli niin syvällä, että itse niille ei oikein pystynyt mitään tekemään. Huonosti nukutut yöt todella vaikutti koko olemukseen läpi päivän.
Kotona mulla on Unikulmalla juuri mulle tehty ja suunniteltu sänky. Multa otettiin aikoinaan mitat kehosta UnikLab -mittauksella ja patja suunniteltiin sen mukaan. Mulla esimerkiksi erityistä huomiota vaati lantion seutu (niinkuin useimmilla naisilla) ja olkapäät. Sänky on tuettu juuri oikeista kohdista ja pehmeä sieltä mistä tarvitsee. Nyt kun olen taas nukkunut muutaman yön kotona (ja vielä pääsin käymään hieronnassa avaamassa jumeja) muistan miten paljon sänky ihan oikeasti merkitsee. Siinä tulee kuitenkin vietettyä aimo osa vuorokaudesta, joten silloin sen soisi olevan kunnossa ja juuri omia tarpeita vastaava.

Unenlaatuun toki vaikuttaa moni muukin asia kuin sänky. Makuuhuoneessa kannattaakin kiinnittää huomiota esimerkiksi huoneen valoisuuteen (pimennysverhot on mulla ainakin ihan must kesällä ja valoisaan aikaan), ilman laatuun ja raikkauteen sekä elektroniikkaan huoneessa. Itse huomaan ainakin, että nukun todella paljon paremmin jos kännykkä ei ole heti pään vieressä yöllä, vaan mielellään jopa eri huoneessa. Siksi mulla onkin vanhanaikainen manuaalinen herätyskello. 🙂 Lisäksi myöhään työskentely ja treenaaminen vaikuttaa unenlaatuun heikentävästi.
Tällä hetkellä kyllä todellakin huomaa kuinka selkä on hellänä hieronnan jälkeen. Kyllä sitä ronkittiinkin aikalailla. Tänään varmaan parempi pysyä pois punttien ääreltä ja antaa lihasten rauhassa palautua.. Sepä tietääkin Harrille pitkää kävelylenkkiä raikkaassa syysilmassa 🙂
Ps. Joko kävit katsomassa uuden HussiTuben? Jos et, tästä pääset kurkkaamaan salahäiden kulisseihin 😉

Kuvat: Petteri Peltonen Photography