Rintojen venymistä ei voi estää, mutta näin sitä voi hidastaa

Kaupallinen yhteistyö: Shock Absorber

Muistan kun ensimmäisen kerran marssin kauppaan ostamaan urheiluliivejä. En oikein ymmärtänyt mistään mitään ja valikointi tapahtui puhtaasti ulkonäön perusteella. Olin saanut joululahjaksi lahjakortin erääseen urheiluliikkeeseen ja mukaani tarttui ihanat turkoosin väriset urkkaliivit. Mulla on noi liivit vielä tänä päivänäkin. Niiden ostosta taitaa nyt olla jo lähemmäs 12 vuotta.
Nuo turkoosit liivit ovat active tukitason Shock Absorberit, joissa on kevyt toppaus. Kyseinen malli on edelleenkin yksi mun suosikeista. Ne tukee ja antaa mulle tilaa liikkua jättäen samalla kauniin siluetin rinnalle. Ja mikä tärkeintä: tuntuu miellyttävältä päällä. Saumat ei hankaa eikä hierrä ja niissä on tukeva olo tehdä vaativampaakin treeniä.
Olin aina jotenkin ajatellut, että mulla ei ole niin väliä, miten tukevia liivejä käytän, kunhan näyttää kivalta. Että enhän minä tarvitse samanlaista tukea, kuin povekkaammat treenisiskoni. Niinpä mulla kävi suoranainen tuuri, että satuin tuolloin way back valitsemaan juuri Shockin liivit itselleni ensiliiveiksi. Tykästyin niihin silloin niin paljon, että kaapista löytyy useammatkin kappaleet samasta mallista. Vuosien varrella kaappiin on kuitenkin kertynyt monia muitakin treeniliivejä, puhtaasti ulkoisin perustein valittuja sellaisia. Liivien sijaan, voisin ehkä alkaa käyttämään niistä nimitystä toppi. Ero tukevien urheiluliivien ja kevyiden toppien välillä on meinaan aivan järkyvttävän suuri.


On ihan hullua ajatella, että jopa A-kupin rinta liikkuu juoksulenkillä ilman tukea yli 8 cm yhtä askelta kohden. 8 SENTTIÄ! Siitä voi sitten laskea paljonko liikettä tapahtuu kun siirrytään isompiin kuppikokoihin.. Mä rakastan juoksemista ja juoksen normaalisti  viikossa keskimäärin 20 kilometriä. Ja hyvin usein mullakin on valikoitunut juoksulenkille päälle ne helposti puettavat, ylimukavat (lue: löysät) urheilutopit, joita kovasti myös urheiluliiveinä markkinoidaan. Olen siis onnistunut tässä vuosien varrella aiheuttamaan varmaan aikamoiset damaget rintoihini. Ja vaikka kuinka lehdissä hehkutetaan että ”tällä treenillä rinnat terhakkaiksi”, niin valitettavasti niillä ei juurikaan muuta saa korjattua, kuin ehkä ryhtiä, joka toki sekin vaikuttaa yleisilmeeseen ja olemukseen. Kun rinnat venyvät, ne eivät enää palaudu takaisin. Niitä pitävät paikallaan ohuet ja elastiset sidekudokset ja niitä ei pysty millään treenillä ”korjaamaan”.
Rinnat venyvät keskimäärin 1-3mm vuodessa, eli jopa 3cm kymmenessä vuodessa. Jos on aktiivinen liikkuja, niin väräänlaisilla liiveillä saa vielä vähän edesautettua tätä venymisprosessia. Erityisesti rintavilla naisilla olisi tärkeää huomioida liivien istuvuus ja tuki myös ihan arkielämässä, puhumattakaan jos tekee vielä fyysistä työtä. Esimerkkinä tuli mieleen sairaanhoitajan työ, jossa nostellaan potilaita, päivät ovat pitkiä ja liikkeessä ollaan lähes koko ajan enemmän tai vähemmän. Kuinka tärkeää olisikaan pitää huolta myös siitä omasta hyvinvoinnista työpaikalla! Oikeanlaiset liivit tukevat koko päivän menossa ja auttaa vähentämään niska ja hartiakipuja.


Hyvin usein näkee naistenlehdissä otsikoita siitä, miten suurin osa meistä käyttää vääränkokoisia liivejä, olipa kyseessä sitten urheiluliivit tai vapaa-ajan rintsikat. Ja täällä nousee nyt käsi pystyyn virheen merkiksi siitä, että kuulun juuri tähän samaan kastiin. Kun sain ammattilaiselta apua urheiluliivien valinnassa yllätyin todella paljon. Miten pahasti mä olinkaan mennyt metsään aikaisemmin valitsemieni liivien kanssa! Ja juurikin se ajattelu, että eihän nyt mun kokoisella povella ole niinkään väliä, mitä sitä päällensä laittaa. Väärin. Nyt onneksi tiedän paremmin.
Olennaisia asioita liivejä valittaessa ovat rinnanympärys, kuppikoko, venymätön kuppiosa sekä venymättömät olkaimet. Rinnanympäryksen tulee olla napakka ja kupin tarpeeksi suuri peittämään rinnat, jotta saadaan aikaan mahdollisimman suuri tuki. Kun kävimme yhdessä läpi Shockin tyttöjen kanssa mulle sopivia urheiluliivejä, huomasin että olin käyttänyt aivan liian suurta rinnanympärystä liiveissäni. Mulla rinnanympärys on n. 65cm, ja siksi mun olisi pitänyt valita huomattavasti pienempiä liivejä, kuin mitä olen tähän saakka tehnyt. Kun sain päälleni oikeankokoiset liivit, ero oli huomattava! Oikeankokoiset liivit tukivat niin hyvin, että ihan sama miten päin sitä hyppi ja pomppi, niin rinnat pysyivät napakasti paikallaan. Vähän tuli eri fiiis kun mun hetki sitten ostamista kivoista persikan värisistä ”liiveistä”, joissa ei ole minkäänmoista muuta säätövaraa kuin naruolkaimissa.. 😀 Shockin urheiluliivimalli RUN vähentääkin tutkitusti rintojen liikettä 78%, kun taas tavalliset rintaliivit ja toppimalliset urheiluliivit alle puolet siitä.

Run -mallissa on tupla kiinnitys ja säädettävät leveät olkaimet.

Sen lisäksi, että sain vihdoin kunnolla tietoa oikeanlaisista liiveistä, niiden istuvuudesta ja valinnasta, sain samalla myös hyvät hoito-ohjeet urkkaliiveille. Esille nousi kolmen urheiluliivin nyrkkisääntö= yhdet käytössä, yhdet pesussa ja yhdet kaapissa jotta elastaani kuitu saa välillä ”levätä”. Näin liivien käyttöikää pystyy itse pidentämään huomattavasti. Liikkujan olisi hyvä myös pestä tai vähintäänkin huuhdella liivit jokaisen käyttökerran jälkeen. Itse käytän aina pesupusseja kaikille liiveilleni, jotta hakaset kestäisivät hyvinä mahdollisimman pitkään.
Nyt olen laittanut treeniliivi-varastoni uusiksi. Olen tarpeeksi monta vuotta laiminlyönyt rintojeni tukea treenin aikana. Mä kuitenkin liikun niin paljon, että rintani ansaitsevat kaiken mahdollisen tuen, mitä vain voin niille tarjota. Vähän harmittaa, että en tiennyt näitä asioita tuolloin 12 vuotta takaperin, mutta parempi kai se kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan. 🙂

Sporttisen tukevaa sunnuntaita kaikille! <3