Miten saada itseään niskasta kiinni?


On taas se aika vuodesta, kun kuntosalit täyttyvät innokkaista treenaajista. Sitä on tehty toissa yönä skumppalasi kourassa lupaus siitä, että nyt saa tämä syöpöttely ja ähky riittää. Vedetäänpä siis vielä malja ja muutama nacho tälle railakkaalle elämälle, ennen kuin koittaa ryhtiliikkeen aika!
Kuulostaako tutulta? Tammikuussa sitten suorastaan rankaistaan itseään siitä, että on tullut elettyä kuin elo pellossa viimeiset viikot. Salilla painot heiluu kuin heinämiehet ja pumppipampissa tankoon ladataan omat enkat kerta toisensa jälkeen. Alkuun tuntuu ihan mahtavalta, paino tippuu, kroppa tiivistyy ja mieli on virkeä!
Parin viikon päästä alkaa kuitenkin väsyttää. Jokaista lihasta särkee, olo on vetämätön ja mikään ei oikein huvita. Tulokset puntilla tulevat alas kuin lehmän häntä ja motivaatio katosi kuin pieru saharaan. Kurkkukin on aika kipeä ja päätä särkee kuin enteilläkseen tulevaa flunssaa. Mihin joutui se mahtava draivi, joka sai treenikipinän syttymään vuoden alussa??

Liian nopeaan ja liian intensiivisesti aloitettu liikunta ja tiukka ruokavalio voi helposti aiheuttaa vastustuskyvyn heikkenemistä ja kroppa ei vain yksinkertaisesti pääse mukaan kuin seinästä aloitettuun treenitahtiin. Lihakset, hermosto ja mieli eivät ole päässeet kunnolla palautumaan, mikä aiheuttaa helposti sairastumisen, lihasten erityistä kipeytymistä, väsymystä ja nostaa loukkaantumisriskiä. Yhtäkkiä sohvalle jääminen Zumban sijaan alkaakin kuulostaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta.. Puhumattakaan siitä, kuinka vaikea on aina sairastelun jälkeen aloittaa treenit, kun kaikki voimatasot huitelevat nollan miinuspuolella.
Tämä on hyvin tyypillinen ilmiö tammikuussa. Vietetään tipatonta ja sokeritonta ja sitäsuntätätonta. Toinen, juurikin siihen toiseen ääripäähän menevä ilmiö, on se kun ei meinaa saada sitten millään itseään niskasta kiinni. Joulupukki on tuonut kaapit täyteen toinen toistaan herkullisempia konvehteja, nurkissa pyörii vihreitä kuulia ja piparit suorastaan huutavat nimeäsi, kuin vielä kerran haukkaamaan palaa joulua. Olo on pöhnäinen, tulevat työkiireet ja loman aikana kertyneet hommat alkavat jo muistua mieleen. Stressitasot nousee kuin silmissä.
Arki alkaa rullaamaan, herkkujen kuitenkin jäädessä (ainakin lähes) päivittäiseen menuun. Pipari siellä, konvehti täällä ja yhtäkkiä huomaamatta onkin tullut syötyä +800 extra kaloria tuosta noin vain, ilman että maha edes tuntuu normaalia täydemmältä. Napostelu kun kerryttää salakavalasti runsaasti ylimääräistä energiaa päivään.

Punttisalille tai lenkille ei oikein jaksa lähteä, koska olo on nuivahtanut. Uimahallin vesitreenit kiinnostavat vielä vähemmän kaiken turvotuksen seassa. ”Aloitan sitten ensi maanantaina”. Tuo legendaarinen ensi maanantai kuitenkin tuntuu olevan hyvin häilyväinen aikamääre ja usein kovin saavuttamaton sellainen. Pian sitä huomaa, että aurinko alkaa jo lämmittämään ja kevään ensi säteet saavat räystäillä lepäävät jääpuikot sulamaan huonosti suljetun vesihanan lailla. Nyt tuli kiire päästä kesäksi kuntoon!
Olitpa sitten kumpaa kastia tahansa tai jotain niiden väliltä, niin olisiko mitään, jos tänä vuonna liikkuminen ja terveellinen ruokailu ansaitun joulun levon jälkeen alkaisikin maltillisesti? Mieleni tekisi melkein jopa sanoa se jokaisen tammikuusta villiintyneen ahkerasti kaihtama sana: progressivisesti. Kun malttaisi mielensä suurimmalta alun hötkilyltä tai edes väkisin saisi laitettua herkut piiloon ja raahauduttua muutaman kerran jumpalle, niin pidemmällä aikavälillä tulokset olisivat varmasti paremmat, kuin jousten kusten. Eikö kuitenkin olisi mukavampi jatkaa terveellisiä elämäntapoja ympäri vuoden ja voida energisesti ja hyvin kuukaudesta riippumatta? 🙂

Laitoin Tone Up With Janni valmennukset uuden vuoden kunniaksi alennukseen. Sen saa nyt hintaan 59€ (norm. 75€) tänään sekä huomenna (2.-3.1). Valmennus kestää 8-viikkoa ja se pitää sisällään:

  • treeniohjelman, joka vaihtuu puolessa välissä
  • ruokavalion joista valittavana on tavallinen, maidoton&gluteeniton tai vegaaninen
  • lisäravinne vinkkejä
  • keskustelupalstan, jossa valmentajat vastaavat kysymyksiin
  • Liikepankin

Valmennus keskittyy nimen omaan terveellisiin elämäntapoihin, eikä ole mikään parin viikon ihmedieetti, jolla pudotetaan kymmeniä kiloja kitukaloreilla ja kymmenillä viikottaisilla treenitunneilla. Jos haluat voida hyvin, saada kauniin naisellisen kiintetän vartalon ja päästä terveelliseen sekä säännölliseen elämänrytmiin kiinni, on tämä sun juttusi. Tone Up With Janni valmennukseen pääset tutustumaan täältä.
Mitä parhainta alkanutta vuotta kaikille! <3 Tehdään tästä vuodesta SUPER!

Instagram
Facebook
Youtube
Snapchat
 

Kommentit (6)

  1. Sara
    klo 20:39

    Heippa! Olen kiinnostunut valmennuksesta mutta mietin että onko treenit tehtävä kuntosalilla vai voiko valmennukseen osallistua siten että tekee kotosalla/lenkkipoluilla treenit? Muuten noudattaisi ruokavalio-ohjeita jne.

    1. jannihussi Kirjoittaja
      klo 09:00

      Tämä valmennus pitää sisällään 3x salitreeniä/vko. Niitä ei valitettavasti oikein ole mahdollista korvata lenkkipolulla tai kotona.. 🙁 Mahtavaa alkanutta vuotta!

  2. Sonja
    klo 11:14

    Hei minkä ikäisille tää valmennus sopii ku monia treeni juttuja ei suositella kovin nuorille et miten tää ku oon 15 vuotta?

  3. Viivi
    klo 20:29

    Hei!! Onko tämä paljolti sama kuin viimevuotinen timmimimmi- valmennuksesi? 😊

  4. Anonyymi
    klo 19:58

    Teetkö sä Janni mallin töitä?

  5. Anonyymi
    klo 20:01

    Koska sulla on ainaki tosi hyvä pylly

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.