Te kysyitte – Minä vastasin!


Tarrrrrmokasta torstaita! Pidin alkuviikosta snäpissäni kyselytunnin, jolloin saitte kysyä mitä vain hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää. Kysymyksiähän tulvikin sitten tunnin aikana sen verran, etten millään saanut niitä kaikkia heitettyä HussiTuben videolle, joten jatkan vastailua vielä muutaman kysymyksen verran täällä blogissa!
HussiTuben Q&A -osuuteen pääset tästä.

Kysymys: Kannattaako 15-vuotiaana aloittaa tiukka fitness-dieetti?
Vastaus: Ei. Ei, ei ja ei. Tiukat kisadieetit eivät mielestäni sovi millään muotoa vielä kehittyville nuorille. Onnistuin itsekin aikoinani saamaan hormonitoimintani niin sekaisin, että paikkailen sitä vielä tänä päivänäkin. Milloin tulee menkat ja milloin ei (joskus 2vko välein ja joskus voi mennä useita kuukausia kiertojen välissä). Multa myös lähti tiukkojen dieettien aikana hiuksia päästä sen kuin vain veteli suihkussa irti ja muutenkin minä- ja kehonkuvani vääristyi aikalailla. Olin itsekin suhteellisen nuori ensimmäisen dieetin aloittaessani 18-vuotiaan ja tuolloin tuntui että kehoni on voittamaton ja kestää mitä vain. No kesti tavallaan, mutta ei sitten kuitenkaan.
Kysymys: Saako pakasteesta ostetuista marjoista oikean hyödyn vs. mitä esim. suoraan pensaasta saa?
Vastaus: Marjat sisältävät runsaasti kuituja, flavonoideja, kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Itse poimitut marjat tulisi pakastaa mahdollisimman nopeasti keräämisen jälkeen. Yli 9 kuukautta marjoja ei kannata kuitenkaan säilyttää, sillä niiden ravintopitoisuus laskee pakkasessa hiljalleen ja myös bakteerien määrä lisääntyy. Sama ilmiö käy siis myös hitaassa sulatuksessa, eli marjat kannattaa sulattaa mahdollisimman nopeasti pakkasesta esim. mikrossa. Eli toisinsanoen, kunhan marjat eivät ole maanneet pakkasessa liian kauaa, on niissä edelleen hyvät ravintoarvot, vaikkei mikään tietenkään korvaa suoraan puskasta poimittuja marjoja. 🙂

Kysymys: Parhaimmat vinkit flunssan selättämiseen?
Vastaus: Lepo on ehdoton ykkönen! Kipeänä ei missään nimessä saa rehkiä! Sillä voi vain ja ainoastaan pitkittää tautia ja pahimmassa tapauksessa napata vielä jonkun kamalan ja pitkäkestoisen jälkitaudin. On siis varsin perusteltua jäädä kipeänä kotiin lepäämään (+ei ole kiva jos koko koulu- tai työyhteisö saa tartunnan töissä pärskimisestä). Hyvinä luonnontuotteina toimii esimerkiksi pakuri, inkivääri, hunaja ja sitruuna ja etenkin näiden yhdistelmä. Itse tykkään lisätä pakuriteehen juurikin noita yllämainittuja aineksia. Myös purkista otettavia vitamiineja kannattaa napata vähän normaalia enemmän flunssan iskiessä, esim. sinkkiä, C- ja D-vitamiinia.
Kysymys: Miten pystyy ylläpitämään säännölliset ruokailuvälit?
Vastaus: Hyvällä suunnittelulla. Jos säännöllinen ruokailu ei meinaa tulla itsestään, on sen eteen nähtävä vähän vaivaa. Se ei vaadi ihan kauheita panostuksia, ainoastaan vähän suunnittelua. Kannattaakin siis jo edellisiltana miettiä, miten aikoo seuraavan päivänä hoitaa ruokailunsa ja tehdä eväät ja välipalat valmiiksi. Jos nälkä iskee kiireen keskellä, tulee helposti tehtyä huonoja valintoja päivän aikana.


Kysymys: Mitä mieltä olet lisäravinteista? 
Vastaus: Tavallinen kuntoilija ei välttämättä tarvitse lisäravinteita. Ne tulevat hyväksi avuksi silloin, kun ei vaikkapa ehdi syömään päivän aikana tarpeeksi, tai haluaa tehdä esim. evääksi smoothien lisäproteiinilla. Jos kuitenkin normaalin määrän liikkuvalla henkilöllä on sellainen ruokaohjelma, että siitä saa kaikki tarvittavat ravinteet, ei lisäravinteita silloin välttämättä tarvita. Sen sijaan erilaisia ravintolisiä, kuten vitamiineja, on usein perusteltua lisätä päivän ruokaohjelmaan. Ja totta kai asia on eri silloin, kun treenimäärät ja intensiteetti nousee. Tällöin tavallisesta ja puhtaasta ruoasta on vaikea saada (lue: sitä on vaikea syödä niin paljon) tarpeeksi ravinteita.
Kysymys: Teetkö aina samat salitreenit vai teetkö fiiliksen mukaan joka kerralla?
Vastaus: Vaihtelen treenejä tosi paljon viikkokohtaisesti. Mulla on sen verran epäsäännölliset työajat, että joillain viikoilla saatan ehtiä 8 kertaa treenille ja seuraavalla viikolla kerran. Yleensä yritän suunnitella treenini niin, että viikko-ohjelma sisältäisi mahdollisimman monipuolisesti sekä lihaskuntoharjoittelua, cardiota että HIITtejä. Vaihtelen treenejä siis sen mukaan, miten monesti pystyn treenaamaan viikossa. 🙂

Kysymys: Jos on kuumeeton flunssa niin voiko silloin treenata?
Vastaus: Ei. Flunssa on flunssa vaikka voissa paistaisi, oli se sitten kuumeeton tai ei. Kipeänä ei saa treenata!
Kysymys: Mitkä olisi hyviä välipaloja kouluun?
Vastaus: Esimerkiksi naposteluporkkanat, kirsikkatomaatit, hedelmät, ruisleipä, riisikakut, rahka (mikäli kylmäsäilytys onnistuu), smoothiet..
Kysymys: Miten nopeuttaa palautumista treeneistä?
Vastaus: Palautumista pystyy edesauttamaan monellakin tapaa. Esimerkiksi heti kovan treenin jälkeen kannattaa huolehtia oikeanlaisesta loppuverryttelystä. Hyvä loppuverryttely voi olla vaikkapa kuntopyörän polkemista pienillä pyrähdyksillä (n. 70% maksimista). Tällöin kohoava syke huuhtelee kertyneitä maitohappoja elimistöstä. Sprintit ei kuitenkaan lopussa saa olla liian raskaita, vaan kevyitä sykkeennostattajia. Lisäksi kannattaa tehdä heti treenin päätteeksi kevyet ja nopeat venytykset ja hetken kuluttua harjoittelusta pidemmät ja intensiivisemmät, esimerkiksi dynaamiset venyttelyt. Myös putkirulla on hyvä kaivaa tässä kohtaa kaapista. Jos haluaa hifistellä, niin palautumista edesauttaa myös kompressiovaatteet ja kylmä-kuuma altaat/suihkut. Treenaajan kannattaa käydä hierojalla avaamassa  paikkoja VÄHINTÄÄN kerran kuussa, mieluummin kahdesti.

Somessa:
Instagram @jannihussi
Facebook Janni Hussi
Snapchat @jannihussi
Youtube HussiTube

Kommentit (2)

  1. Napostelulisäravinnemakkara
    klo 01:16

    Harrin ja sinun kuvat on parhaimmat!

  2. Reeta
    klo 10:14

    Moikka!
    Ensiksi täytyy sanoa, että oot kyllä yks isoin esikuva mulle ja mahtavan olonen mimmi! Raikasta tuulahdus nykyisessä some-maailmassa. 😊
    Mun kysymys ei liity tähän postaukseen, mutta koitin etsiä tarkemmin tietoa enkä sitä äkkiseltään löytänyt. Minkälainen polvivamma sulla todettiin silloin kun fudis jäi pois kuvioista? Mulla hajosi pelissä polvesta jotain, luultavasti eturistiside. Huomenna selviää mri:n tulokset ja oon aivan masentunut jo siitä ajatukset, et mitä jos tää oli tässä 😔

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.