Näin pidät aineenvaihdunnan käynnissä ilman liikuntaa


Nyt kun olen tämän pienen tatuointi operaation takia liikuntakiellossa tikkien poistoon saakka, alkaa sitä väkisinkin miettimään, että milläs sitä nyt pitäisi aineenvaihdunnan käynnissä ilman hikoilua. Toki tässä onneksi pääsee perus arkiaskareita touhuamaan, ettei nyt ihan vuodepotilaana tarvitse olla. Tänä aikana haluan kuitenkin kiinnittää erityisen hyvää huomiota seikkoihin, joilla saan aineenvaihduntani pysymään hereillä ilman rehkimistä.
Tässä hyvä joka pojan ja tytön muistilista, jolla saat pidettyä aineenvaihdunnan hereillä ilman liikuntaa.
1.Älä skippaa aamupalaa! 
Aamupala herättää aineenvaihduntasi yöpaaston jälkeen. Se viestittää keholle, että nyt on aika laittaa hommat taas käyntiin ja herättää kroppa uuteen päivään.
2. Juo vettä heti herättyäsi
Ja lisää veteen mieluusti vielä runsaasti sitruunamehua (1/2-1 sitruuna heti aamulla). Sitruuna mm. tasapainottaa elimistön ph-tilaa ja boostaa aineenvaihdunnan lisäksi elimistön immuniteettia. Nestehukka heikentää aineenvaihduntaa merkittävästi ja tekee olosta muutenkin nuutuneen. Muista siis nauttia vettä pitkin päivää!
3. Juo kahvia
Henkilökohtainen suosikkini. 😉 Kahvin sisältämä kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa hetkellisesti. Myös vihreällä teellä on aineenvaihduntaa boostaava vaikutus. Kofeiinia ei kuitenkaan kannata tankata aivan yltiöpäisiä määriä (hyvä muistutus myös allekirjoittaneelle).
4. Nuku riittävästi
Liian vähäiset yöunet saavat helposti sokerihampaan kolottamaan seuraavana päivänä. Väsynyt ihminen usein myös syö enemmän. Liian pienet yöunet sotkevat ruokahalua säätelevien hormonien toimintaa ja näin ollen voi heikentää myös aineenvaihduntaa.

5. Vältä sokeria
Sokerilla on kehon insuliinitasoja nostava vaikutus, joka puolestaan heittää elimistölle terveiset siirtyä säästöliekille. Muuten meidän ei varmasti tarvitse erikseen keskustella sokerin muista haittavaikutuksista. 😉
6. Syö tasaisesti ja tarpeeksi
Säännölliset ruokailuvälit pitävät elimistön verensokerin tasaisena, eikä silloin tule ahmittua liian isoja annoskokoja. Myös mieliteot pysyvät paremmin kurissa. Ruokailu aiheuttaa elimistössä anabolisen tilan, jonka aikana elimistö käsittelee uusia rakennusaineita (ruokaa) ja tämä puolestaan kuluttaa enemmän kaloreita. Liian pitkät välit ja pienet kalorit puolestaan saavat elimistössä aikaan hätätilan pitää kiinni jokaisesta suupalasta, joka kurkusta menee alas. Kaikki ruoka pistetään siis visusti varastoon siltä varalta, että ruokaa ei ole taas hetkeen tulossa. Suomeksi sanottuna keho menee säästöliekille.
7. Älä stressaa
Helpommin sanottu kuin tehty. Stressi kuitenkin nostaa elimistön kortisolitasoja, joka saa aineenvaihdunnan hidastumaan. Ihan kaikki stressi ei tietenkään ole meidän omissa hyppysissämme, mutta turha stressi vaikkapa liikuntakiellosta kannattaa heittää menemään. Jo pieni 10 minuutin hengähdyshetki päivän aikana saa stressitasoja laskemaan. Eiköhän siis varata joka päivä pieni hetki vain itselle ja hengittämiselle!

8. Älä jää passiiviseksi
Jos vain mahdollista, niin muista esimerkiksi töiden ohella pienet taukojumpat. Taukojumpan ei tarvitse olla hikijumppa, vaan jo pieni jaloittelu koneella istumisen lomassa auttaa. Ja mikäli mahdollista, seiso mieluummin istumisen sijaan.
9. Näillä ruoka-aineilla potkua aineenvaihduntaan!
Tietyillä ruoka-aineilla on myös aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus. Päivään kannattaa lisätä runsaasti mausteita, kuten chiliä ja cayennepippuria. Myös sitruuna, inkivääri ja vihreä tee ajavat asiansa.