Killeri 45 minuutin spinning playlist!

Kaupallinen yhteistyö: Tunturi Fitness

Olen moneen otteeseen toitottanut, miten erinomainen treenimuoto spinning aka sisäpyöräily on. Pääsin pitkästä aikaa viime viikon lauantaina ohjaamaan rakasta lajiani, kun vihdoin pääsin pitämään joulukuussa valitettavasti sairastumiseni takia perutut hyväntekeväisyys tunnit. Mikä yllätys, että en ole vuosiin ollut oikeasti kovassa kuumetaudissa ja juuri tuona päivänä päälle puskee reippaasti yli 38 asteen kuume. Noh, näillepä ei voi mitään!

Jos ja kun joskus muuta väljemmille vesille ja saan enemmän tilaa kämppääni, niin voin kertoa että spinnipyörä on ensimmäisenä ostoslistalla! 😀 Ihan sama mitä tauluja seinillä on tai mistä astioista syön, kunhan pyörä löytyy! 😀 First things first vai miten se meni.

Tunturilta löytyy monia erilaisia hyviä vaihtoehtoja perus spinnereistä pro-tason pyöriin. Luulen että tällä mun käytöllä kallistuisin enemmän vaihtoehtoja ja säätömahdollisuuksia tarjoavaan pyörään esimerkiksi Platinum Pro Sprinteriin. Vaikka toki peruspyörälläkin pärjäisin, mutta tämä on mulle vähän semmoinen pyhä lehmä, johon haluan panostaa. 😉

Kuvissa Tunturi Sprinter Bike

Tässä yks mun suosikki playlisteistä, jota on tullut sotkettua viime aikoina. Ota ihmeessä kokeiluun! Aiemmasta spinni-postauksestani pääset palauttamaan erilaiset variaatiot muistiin, joita voit vaihdella näissä biiseissä läpi tunnin. Ja toki muutenkin. 🙂

Alkulämppä, Ofenbach – Katchi

Lämmittele ensimmäinen kappale satulassa, kevyellä vastuksella ja reippammalla tempolla.

Alkulämppä 2, Marc Anthony – Vivir Mi Vida Version Pop

Lämmittele toinen kappale jalkojen päällä, kevyellä tasamaa vastuksella (60-65% maksimista)

3 lisäystä, Elle King – Ex’s & Oh’s

Aloita työskentely satulasta. Laita itsellesi jämäkkä tasamaavastus (70% maksimista). Lisää vastus 80% maksimista biisin kohdassa ”one, two, three, they gonna run back to me…”. Lisää vastus 90% maksimista kun sama lauletaan uudestaan. Tee kolmas ja viimeinen lisäys (oma maksimi) kohdassa ”ex’s & oh’s , oh, they haunt me..” Ja nouse samalla jalkojen päälle. Kun kertosäe loppuu palauta vastus alkuperäiseen ja istu takaisin alas. Toista sama kaikissa kertosäkeissä.

Ylämäki, Cheek – Timantit on ikuisia

Työskentele kappale kokonaan jalkojen päältä ajoasentoja vaihtelemalla. Kokeile tässä erityisesti tunnelia. Vastus on tiukka, 85%+ koko kappaleen ajan.

Sprintit, Pitbull – Piensas

Aloita työskentely satulasta raskaammalla vastuksella (75-80% maksimista) ja hitaammalla tempolla. Kun biisissä lauletaan ”Piensas en mi…” kevennä vastusta hiukan ja tuplaa vauhti. Kun biisissä lauletaan ”Dile la Verdad..” Nouse jalkojen päälle ja pidä nopeampi tempo. Kertosäkeen jälkeen lisää vastus alkuperäiseen, istu alas ja hidasta tempo puolella. Toista sama kaikissa kertosäkeissä. 

Vastusvedot, Beast in Black – Blind and Frozen

Aloita työskentely satulasta tasamaavastuksella (70% maksimista). Kun kertosäe alkaa, lisää vastus omaan maksimiisi, mutta älä anna vauhdin hidastua. Palauta vastus alkuperäiseen kertosäkeen jälkeen. Nouse samalla jalkojen päälle ja tee toinen samanlainen kierros jalkojen päältä. Toisen kertosäkeen jälkeen istu alas ja tee viimeinen kierros satulassa.

Jäädytykset, Demi Lovato – Confident

Säädä itsellesi sopiva vastus pyörään. Se ei saa olla liian tiukka, eikä liian kevyt ettei vauhti ala ”pompottamaan”. Biisin kertsissä (what’s wrong with being..) siirry etuotteelle ja tee jäädytys. Jäädytyksessä kaikki muu, paitsi jalkasi pysyvät mahdollisimman paikoillaan. Kuvittele, että olet matalassa huoneessa ja jos et kontrolloi kroppaasi, pääsi kolahtaa kattoon. Yritä siis pitää päälakesi koko ajan samassa pisteessä. Toista jäädytys jokaisessa kertsissä (ensimmäinen lyhyin pätkä).

3 lisäystä, Five Finger Death Punch – Lift me up

Aloita työskentely satulasta. Laita itsellesi jämäkkä tasamaavastus (70% maksimista). Lisää vastus 80% maksimista biisin kohdassa ”I won’t be broken…”. Lisää vastus 90% maksimista kun lauletaan ”I have the answer”… Tee kolmas ja viimeinen lisäys (oma maksimi) kohdassa ”Lift me up..” Ja nouse samalla jalkojen päälle. Kun kertosäe loppuu palauta vastus alkuperäiseen ja istu takaisin alas. Toista sama kaikissa kertosäkeissä.

Sprintit, Alex Mattson – UFO

Aloita työskentely jalkojen päältä tymäkällä tasamaa vastuksella (75%+ maksimista). Kertosäkeessä tee pieni kevennys vastukseen, istu alas ja tuplaa vauhti. Lisää vastus alkuperäiseen kertsin jälkeen ja hidasta samalla vauhti, pysy satulassa. Seuraavassa kertsissa tuplaa vauhti ja tee samanlainen pieni kevennys vastukseen, mutta tee sprintti jalkojen päältä. Jää kertsin jälkeen jalkojen päälle, lisää vastus ja hidasta. Tee viimeinen edellisten kaltainen sprintti satulaan istuen.

Vastusvedot, Fall Out Boy – My songs know what you did in the dark

Työskentele koko kappale jalkojen päältä tasamaavastuksella (70% maksimista). Kun kertosäe alkaa, lisää vastus omaan maksimiisi, mutta älä anna vauhdin hidastua. Palauta vastus alkuperäiseen kertosäkeen jälkeen. Toista sama kaikissa kertosäkeissä.

Alamäki, DCX – Flying high (Dj Splash speed remix)

Työskentele koko kappale satulasta, vastus on kevyt (n. 30-40% maksimista). Kiihdytä vauhti omaan maksimiisi kolme kertaa kappaleen aikana, kertosäkeitä seuraten. Älä hidasta ennen kuin kertosäe loppuu. Vedä happea ja anna jalkojen rullata kevyesti sprinttien väleillä. Ensimmäinen sprintti kohdassa ”Be my flying hig..”, Toinen sprintti kohdassa kun biitti droppaa seesteisen kohdan jälkeen (1.10) ja viimeimen kun kappaletta on 40s jäljellä (kuulet musiikista kun basso tippuu).

Loppuverkka, Mario Bondi – Smooth operator

Rullausta, käsien pyörittelyä, pienen pieni vastus.

Loppuverkka 2 , Mario Bondi – Upside down

Venytykset etureisille, takareisille, pakaroille, lonkankoukistajille, pohkeille ja loppuun selän pyöristys.