HYVINVOINTI-MUISTILISTA

 

Sumokyykkyjä, avokadoja, timanttipunnerruksia ja proteiinivanukkaita. En olisi uskonut olevani se ihminen jonka blogipostaus edes alkaa näillä sanoilla, mutta pakko se on myöntää – tämä viikko on ollut todella, todella treenipainotteinen. Ehkä elämäni treenipainotteisin, jos niin uskallan sanoa.
Kiitos kaveriporukkamme Fit by Sofia –haasteen, sai treenit, ruokavalio ja yhteinen tekeminen hieman uuden ulottuvuuden. Ennen nähtiin kaljalla, nyt nähdään juoksumatolla. (Ei toisaalta ollenkaan huono tapa aloittaa uutta vuotta).

 

Treenipainotteinen viikko sai vielä teemansa mukaisen päätöksen kun lähdimme Kiran kanssa viettämään Lifeness hyvinvointiviikonloppua Långvikkiin. Terveysluentoja, lisää treeniä, uusia ihmisiä ja rentoutumista.
(Tästä vielä omassa postauksessa).

Olen selkeästi viettänyt kaiken aikani hyvinvointi-ihmisten parissa, nimittäin puhelimeni muistilista alkaa täyttyä ”parhaat kookosvedet ja maukkaimmat riisikakut” -muistiinpanoista. Tässä sitä ollaan, kohta minulla on parsakaalinkin kuva puhelimen taustakuvana?

No ei, on ollut todella mielenkiintoista kuulla uusia asioita luennoilta ja hauskoja hyvinvointivinkkejä niin ammattilaisilta kuin tuttavilta.

 

Pakkohan nämä on jakaa, joten tässä puhelimeni hyvinvointivinkit-muistilista:
 

 

• Säilytä pähkinöitä aina jääkaapissa. Pähkinät ovat herkkiä elintarvikkeita, jotka härskiintyvät helposti korkean rasvapitoisuutensa vuoksi. Maku muuttuu nopeasti huoneenlämmössä.

• Treenin jälkeen tomaattimehukin on hyvä palautumisen kannalta. Tomaatit sisältävät lihasten palautumisen kannalta tärkeitä kemikaaleja. Myös kookosvesi on hyvä palutusjuoma.

• Jos vatsa on herkkä leivälle, voi leivän paahtaminen lievittää oireita.

• Magnesium kannattaa ottaa vasta illalla. Magnesium auttaa tutkimusten mukaan sekä unen pituuteen että tehokkuuteen.

• Iltaruoka pitäisi kuulemma syödä ajoissa. Ennen nukkumaanmenoa ruuan täytyy ehtiä “imeytyskentille”. Raskas ja rasvainen ruoka liian myöhään nautittuna voi jäädä mahaan, mistä sen rasva kertyy helpommin vyötärölle? (hmm..)

• Vitamiineissa on eroja. Osa ei imeydy kehoon juuri ollenkaan ja tabletit vain ärsyttävät vatsaa matkan varrella. Hyvä vaihtoehto on kuulemma luonnolliset 100% ravinnosta koostuvia Wild Nutrition Food Grown vitamiinit, jonka valmistusmenetelmän ansiosta elimistö tunnistaa ne ruokana ja näin takaa ravintolisän imeytymisen jopa 98 prosenttisesti?

• Kookosvesistä parhaimman makuisia ovat Cocowell ja GoCoco.

 

 

Kuvat minusta: Kira Kosonen

Kommentit (6)

  1. Vierailija
    klo 19:18

    Pakko näin terveydenhuollon ammattilaisen kokemuksella vinkata, että kolmanneksi ja toiseksi viimeinen kohta eivät onneksi pidä paikkaansa. Sillä milloin ruuan nautit ei rasvan kertymiselle ole mitään merkitystä eli iltaruokailu ei lihota sen enempää kuin jos syöt saman määrän aamulla, se mikä ratkaisee on ruuan kalorimäärä, syöt sen milloin tahansa. Vitamiineista ei myöskään ole suuria eroja, kaikki hajoavat elimistössä aivan samoiksi lopputuotteiksi, joten vaikutus on sama. Noihin yleensä kalliimpiin ”luomu” yms vitamiineihin vain usein lisätään myös täysin turhia hienolta kuulostavia aineita, joista ei ole mitään näyttöä terveyshyödyistä mutta asiakkaita saadaan huijattua. Malliesimerkki on mm. Vitaepro. Halvimmalla ja myös turvallisimmalla pääsee kun ostaa vitamiininsa apteekista. Ja vielä huomautuksena kookosrasva on sitten kaikista epäterveellisintä kasviperäistä rasvaa, jota kannattaa syödä kyllä vain maun muoksi ja kohtuudella. Onnea liikuntaprojektille!

    1. JULIA Toivola Kirjoittaja
      klo 20:09

      Toivottavasti eivät 😀

      Tiedän, että nämä jutut jakavat niin paljon mielipiteitä ja tuntuu että kaikilla on oma näkemyksensä vähän kaikista. On vaikea pysyä perillä siinä mikä on totta ja mikä ei 🙂
      Itse ajattelin noudattaa ihan vain sitä mikä kehosta tuntuu oikealta 🙂 Perusvitamiineista olen kuullut niin paljon huonoa, että olen jo jonkin aikaa sitten kallistunud näiden ”luomuvitamiinien” puoleen.

      Kiitos paljon fiksusta kommentista 🙂

  2. Vierailija
    klo 08:22

    ”Tiedän, että nämä jutut jakavat niin paljon mielipiteitä ja tuntuu että kaikilla on oma näkemyksensä vähän kaikista. On vaikea pysyä perillä siinä mikä on totta ja mikä ei 🙂 Itse ajattelin noudattaa ihan vain sitä mikä kehosta tuntuu oikealta :)”

    Aamen.

    Opiskelin ”harrastuksena” ravitsemustieteen perusopinnot Helsingin avoimessa yliopistossa, kun tämän meneillään olevan terveys- ja hyvinvointivillityksen erilaiset ruokavaliot ja ristiriitaiset tiedot alkoivat ärsyttää. Enkä allekirjoita läheskään kaikkea siellä opittua, en vaikka olisi kuinka tieteellistä ja tutkittua tietoa.

    Opintojen seurauksena ruokavaliostani tippui pois kaikki valmisruuat ja pussikastikkeet järkyttävän säilöntä- ja lisäainemäärän takia. Ruuan luomulaadulla on merkitystä ruoka-aineesta (tai ruoka-aineryhmästä) riippuen, esim. maidosta näkee mitä lehmät ovat syöneet. Kotimaisissa kasviksissa taas luomulaadulla ei ole itselle merkitystä, kun DDT:n käyttö on kielletty ja täällähän valvonta pelaa.. Syön 1-3 kertaa päivässä. Vitamiinien ja kivennäisaineiden saantini on lähellä suurimman turvallisen saantisuosituksen rajaa vuorokaudessa, mitä se on ollut jo usean vuoden ajan ja se ilmeisesti toimii hyvin, koska olen sairastanut flunssan viimeksi vuonna 2012. Viralliset päivittäiset saantisuositukset vitamiineille ja kivennäisaineille ovat sattumoisin huomattavasti pienemmät kuin suurin turvallinen saanti vuorokaudessa.

    Summa summarum: Olemme yksilöitä näiden ravitsemusasioidenkin suhteen. Yksi hyötyy yhdestä ja toinen toisesta, ja se kolmas ei hyödy kummastakaan. Joten ihan vaan oman kropan tuntemuksia seuraillen, kuten sanoit =)

    Mitä muuten tarkoitat noilla perusvitamiineilla?

    1. JULIA Toivola Kirjoittaja
      klo 19:26

      Hei, kiitos! Olipas mielenkiintoinen kommentti 🙂

      Hulluksihan tässä tosiaan tulee jos yrittää ottaa selvää ihan kaikesta, tuntuu että uusia tutkimuksia ja sitäkin enemmän mielipiteitä alkaa olla yli ymmärryksen. Vaikea seurata sitä ”ainoaa ja oikeaa” polkua, mutta on kyllä kiva huomata että ihmiset ovat nykyään niin paljon enemmän tietoisia juurikin säilöntä-ja lisäaineista. Kunpa itsekin tietäisin enemmän!

      Olet aivan oikeassa tuossa, että olemme yksilöitä näiden asioiden suhteen. Hyvin sanottu 🙂

  3. Vierailija
    klo 14:37

    Taitaa mennä terveydenhuollon ammattilaisiltakin monesti kookosrasva ja neitsytkookosöljy sekaisin keskenään, ainakin mitä on ollut iltapäivälehdissä juttua alan ammattilaisesta, joka varoitteli ihmisiä trendikkäästä kookosrasvasta. En tiedä milloin kookosrasva olisi trendikästä ollut, öljy kylläkin 😀 Ja se ei ole sama asia kuin eläinperäiset kovat rasvat,vaikka kovaa rasvaa onkin ja eläinperäisten rasvojen vaarallisuusteoria on esimerkiksi rapakon takana jo kumottu ja todettu, että liika sokeri on ja sen myötä verisuonien tulehtuminen on syynä siihen, että kolesterolia kertyy suonten seinämiin. Terveiden suonien läpi kolesteroli kiertää täysin normaalisti.

  4. Vierailija
    klo 18:24

    Luomuvitamiini? Tablettimuotoon mikään vitamiini tai luontaistuotekaan ei edelleenkään siirry täysin luomusti tehosekoittimella, vaan tarvitsee aina erilaisia käsittelyaineita, jotta saadaan aikaan tabletti. Nestemäisistä löytyy myös erilaisia säilöntäaineita ja makeutusaineita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.